A jelentéktelenség ünnepe



Szép nyári délelőtt Párizsban. Alain jár-kel, és a nők köldökét bámulja. Ilyen most a divat: csípőnadrág, haspóló. Tetszik ez Alainnek, de zavarja is. Mi lesz ebből? Hová vezet az, ha egy kultúrában már nem a női comb vagy mell, hanem a nők köldöke kerül a vágy centrumába?
Így kezdődik az immár három évtizede Franciaországban élő világhírű író, Milan Kundera vadonatúj regénye. Ez a nagyon is komolyan veendő komédia mintegy összefoglalja és megkoronázza a kunderai életművet. Alainék életének megtévesztő jelentéktelensége, a mindennapjaikat átható pitiáner hazugságok és ócska tréfák, mélységesen személyes, mégis egyetemes problémáik igencsak "kunderásan" szürreális, játékosan élvezetes sztálinizmus-szatírával párosulva jelenítődnek meg. És nincs mit csodálni, ha egyszer csak Sztálin hahotája visszhangzik már a Luxembourg-kertben.

Fordította: N. Kiss Zsuzsa

*Ha egy férfi (vagy egy korszak) szerint a nôi csáberô a fenékben összpontosul, miképpen írható le, határozható meg ez a sajátos erotikus irányultság? Rögtönzött válasza: brutalitás; derû; a legrövidebb út a csúcsra; külön izgató, hogy dupla csúcs. Ha egy férfi (vagy egy korszak) szerint a nôi csáberô a mellben összpontosul, miképpen írható le, határozható meg ez a sajátos erotikus irányultság? Rögtönzött válasza: a nô szentté avatása; a Jézust szoptató Szûz Mária; a férfinem térden hódol a nôi nem magasztos hivatásának. Na de hogyan határozzuk meg egy férfi (vagy egy korszak) erotikáját, ha a nôi csáberô összpontosulá- sát a test közepén a köldökben látja? *

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése